Gå til hovedindhold

Du som medarbejder på de sociale medier

Læs bl.a. 5 gode råd til hvordan du kan tilgå sociale medier.

19. aug. 2021
  • Læs op

Indhold

    Har du svært ved at finde ud af hvad du skal undgå at gøre på de sociale medier? Så er der hjælp at hente her.

    1. Blander du arbejde og fritid sammen?

    Det du gerne vil dele med venner kan også ende hos kunder, klienter og kollegaer. Hvis du udelukkende bruger Facebook privat, kan du overveje om du måske skal lade være med at være venner med dine kollegaer derinde. Huske under alle omstændigheder, at alt du lægger ud, kan blive læst af andre – også din chef og dine kollegaer.

    2. Lad os vide når du ser negative kommentarer

    Kommunikationsenheden kender medierne og ved hvilke vendinger er bedst at bruge for at forebygge at misforståelser opstår eller eskalerer. Du har ekspertise inden for dit område og kender den pågældende sag godt. Sammen kan I kommunikere det ud sådan så det er bedst for både borgerne, kommunens medarbejdere og forvaltningen.

    3. Undlad at kommentere på de negative posts

    Når du kommenterer på negative opslag, er du med til at sprede dem. Husk, at du aldrig kan tale på vegne af kommunen i et kommentarspor. Det gør vi via officielle kanaler i samarbejde med de ansvarlige ledere.

    4. Brug altid navn og titel

    Hvis du nu alligevel vælger at kommentere på noget der har at gøre med kommunen så husk altid at bruge dit rigtige navn og skriv gerne at du er medarbejder hos Albertslund kommune og hvilken afdeling du arbejder for. Du skal også gøre det klart, at det du skriver udelukkende er din egen holdning, og at du ikke taler på vegne af kommunen.

    5. Tænk dig om!

    Husk, at alt du skriver online er offentligt. Bliver du sur? Så tæl til ti – eller sov på det – inden du skriver. Brug din sunde fornuft og send hellere én mail for meget til Kommunikationsenheden, end én for lidt. Kommunikation@albertslund.dk

    Ja, det må du altid som privatperson. Kommunen blander sig ikke i hvad du mener, siger eller skriver som privatperson.


    Du skal dog være opmærksom på, at når du skriver på Facebook, Twitter eller andre sociale medier, og har angivet Albertslund Kommune som din arbejdsplads, kan det opfattes sådan af læseren at du repræsenterer Kommunen i en eller anden grad. Det gælder især når du skriver om ting der vedrører Kommunen eller din institution og i endnu højere grad hvis du indleder med f.eks.: ”Jeg arbejder i vuggestuen Solbærgården og …”


    Du må gerne have dine kollegaer i tankerne, hvis dit kommentar er negativt ladet eller måske skrevet i irritation eller indignation over noget der er sket eller kan forbedres på din institution. Bidrager du til positiv forandring eller udtrykker du blot frustration?


    Det samme gælder hvis du skriver noget positivt på et opslag der i bund og grund er negativt. Så snart du kommenterer på det bidrager du til at dette opslag bliver spredt og din kommentar forsvinder ofte i mængden. Du risikerer derfor at dine gode intentioner og positive indlæg gør mere skade end gavn.


    Hvis du har set et oplæg der kritiserer en institution i Kommunen og som du synes er uretfærdigt eller at det trækker op til en shitstorm, ser vi gerne at du skriver til Kommunikationsenheden på kommunikation@albertslund.dk

    kommunikation@albertslund.dk

    Denne mail er din bedste ven. Brug den :) 

    Sidst opdateret: 7. oktober 2021